بنام خداوند بخشایشگر

مصاحبه با مدیرعامل موسسه خدمات مدیریت بصیر اندیش مهر؛ مسعود کوهستانی

مدیرعامل موسسه خدمات مدیریت  بصیر اندیش مهر:یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم بسط و گسترش فرصت های کاری و ایجاد زمینه های فعالیت در چارچوب موضوع اساسنامه موسسه است.

(مسعود کوهستانی در سال 1361 در بانک کشاورزی استخدام و در سال 1388 بازنشسته شد و بعد از یک فاصله 2 ساله به نظر میرسد پشتکار وی باعث جذب مجددش در بانک بود.)

درباره پروژه هایی که در حال انجام است توضیح دهید؟

با تاسیس موسسه خدمات مدیریت بصیر اندیش مهر، امکاناتی برای بانک کشاورزی ایجاد شد که به موجب آن، حسابرسی داخلی شعب بانک آسان‌تر، دقیق‌تر، با قیمت منصفانه‌تر و بدون نیاز به جذب نیرو در ابعاد مختلف اداری، تخصصی و غیره انجام می‌شود. یکی از اهداف بانک این بود که 1900 شعبه بانک در طول سال، حداقل یک بار مورد حسابرسی قرار گیرند که با ایجاد این موسسه این مهم قابل تحقق به نظر رسید.

در دو مجمع عمومی گذشته به موسسه تکلیف شد که  میبایستی فضای کاری را طوری مدیریت کنیم که ضمن کنترل بخش نظارتی بانک، ظرفیت‌های جدید را از میان کارمندان انتخاب و کارهای محوله را انجام و برنامه‌ها را نیز تقویت کنیم و در مقابل کسب درآمد هم داشته باشیم. این امر به این دلیل است که هم کیفیت کار بالا رود و هم بتوانیم به لحاظ مالی به بانک کشاورزی وابستگی کامل نداشته باشیم.برای تحقق این برنامه‌ها باید برندمان را معرفی و موسسه را با قابلیت‌های متعارف از حالت یکنواختی دور کنیم. در این راستا باید ویژگی‌های متمایزی پیدا کرده تا بتوانیم  ضمن انجام کلیه امور واگذار شده توسط بانک و به نحو احسن، باتوجه به پتانسیل موسسه برای ارائه خدمات توان رقابت با رقبای هوشمند خود در بازار کار و بخش خصوصی نیز ایجاد شود .
اکنون فرآیند  حسابرسی یک پروسه طولانی را طی کرده به حسابرسی مبتنی بر ریسک رسیده است که میزان اثر بخشی حسابرسی ها را متناسب با پیچیدگی هایی که در حجم، تنوع و ابزار کار است از وجود موسسات مشابه، در سطح بالاتری نشان میدهد.

شما برندی ایجاد کردید تا وارد موسسات رقیب شوید. برای این کار چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

 با توجه به تردیدهای موجود در موفقیت روش های سنتی برای بازاریابی، ارزش‌های جذاب برای موسسات مالی ایجاد کردیم یعنی با ایجاد تغییرات استراتژیک  توانمندی‌های موجود خود را با نیاز های روز هماهنگ کرده و مورد توجه مشتریان قراردادیم.یکی از ویژگی های موسسات حسابرسی که جزو اصول و اخلاق حرفه ای آنان است، حفظ و حراست از اطلاعات مالی مشتریان است، که این موسسه نیز با جدیت بالا مقید به این اصول بوده و امانت داری را سر لوحه تعامل با واحد های حسابرسی دارد.

شما هدف‌هایی را دنبال می کنید که شاید در کوتاه یا بلند مدت به آنها دست پیدا کنید. از زمانی که وارد این کار شدید تا امروز به کدام یک از این اهداف رسیده‌اید و فکر می‌کنید برای دستیابی به کلیه اهداف مجموعه چه مسیری را باید طی کنید؟

برای دست یابی به اهداف، یک برنامه پنج ساله تعریف کرده‌ایم و تا حدی در آن پیشرفت داشته‌ایم. آیین نامه‌های کاربردی مورد نیاز را تقریباً ساماندهی کرده و سایت اینترنتی موسسه راه اندازی شده و زمینه ایجاد برندینگ تا حدودی، فراهم شده است. 
در این فاصله اتفاقی هم در ترکیب سهامداران افتاده و آن اینکه سه چهارم سهامداران اصلی موسسه جابجا شده‌اند. بنابراین رویکرد ها در بعضی قسمت ها نیاز به تغییراتی سازگار با دیدگاه های سهامداران جدید دارد. خیل عظیمی از کارهای اجرایی روتین محقق شده و دیگر وقت و زمانی به خود اختصاص نمی‌دهد. بنابراین می‌توانیم به برنامه‌های کوتاه مدت فکر کرده و پیرامون آنها برنامه‌ریزی کنیم. دستورالعمل‌هایمان به روز و نیازهایمان مشخص شده و به ابعاد کلان دیدگاه‌های سهامداران جدید هم تا حدود زیادی پی برده‌ایم.
اگر بتوانیم در سال 1396 کیفیت گزارش های حسابرسی‌های شرکت های طرف قرارداد را ارتقا بخشیم  به هدف بزرگی که برای سال جاری تعریف کرده ایم دست یافته ایم ، یعنی محوری ترین دغدغه موسسه کیفی سازی و اثر بخشی کامل پروسه حسابرسی شعب بانک است.

اگر بانک کمک کند چقدر زمان نیاز دارید تا از هاله بانک بیرون بیایید و فراتر از آن عمل کنید؟

اولاً باید متذکر شوم که حضور و همراهی بانک کشاورزی افتخار بزرگی است که شامل این موسسه بوده و ما آن را فرصت و غنیمت بزرگی برای خود میدانیم، لیکن با توجه به ترسیم سیاست های جدید و بازاریابی قطعاً انجام امور مربوط به تغییر سهامداران و نهایی شدن ترکیب اعضاء هیات مدیره موسسه از موضوعات مهم است. اگر این اتفاق ظرف یک ماه آتی انجام شود طی دو ماه می‌توانیم فراتر از عملکرد امروز فعالیت کنیم.
اما همواره مشتری و یا در واقع کارفرمای اصلی ما بانک کشاورزی خواهد بود. ما در صددیم فرصت های تازه و نوینی را در شبکه بانکی و حتی در بین شرکت های نیازمند به خدمات مالی و حسابرسی بیابیم و سهم در آمدی برای خود از آنجا بدست بیاوریم ولی در هر حال روز بروز به نقش حرفه ای ما در حسابرسی  و افزایش اعمال کنترل های داخلی شعب بانک کشاورزی و حتی شرکت های وابسته آن افزوده می شود و این بدان معنی نیست که ما تلاش می کنیم که وابستگی مان را به سبد درآمدی بانک کاهش بدهیم بلکه درصددیم که دامنه در آمدیمان متنوع و متکثر باشد به یک دپارتمان و یا یک سبد درآمدی متکی نباشد آنگاه است که ظرفیت در آمد زایی و جذب نیروهای مستعد بازنشسته به خودی خود توسعه می یابد.